Městys Kácov, Středočeský kraj Městys Kácov, Středočeský kraj Městys Kácov, Středočeský kraj Městys Kácov, Středočeský kraj Městys Kácov, Středočeský kraj Městys Kácov, Středočeský kraj Městys Kácov, Středočeský kraj Městys Kácov, Středočeský kraj Městys Kácov, Středočeský kraj Městys Kácov, Středočeský kraj


Posázavský pacifik

Internetové stránky Posázavského pacifiku
(webmaster kácovského webu nezodpovídá za kvalitu a obsah stránek v odkazech)


POSÁZAVSKÝM PACIFIKEM se nazývá železniční trať z Prahy přes Vrané nad Vltavou a Čerčany do Světlé nad Sázavou a měří 157 km. Kolejovou úvratí v Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní. Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v dobách svého vzniku se jednalo o důležitou dopravní tepnu v Posázaví.

Největší slávy Posázavský Pacifik pamatuje z dob po vzniku první samostatné Československé republiky ve 20-tých a 30-tých letech 20. století.

Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12-ti vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily. Někteří z trempů odmítali cestovat v přeplněných vozech a cestovali na střechách a náraznících železničních vozů. Ti co chtěli vystoupit na zastávce v Libřici (u Davle) museli nastupovat do prostředních vozů , protože dlouhé soupravy vlaků stály přední a zadní částí při zastavení na této zastávce v přilehlých tunelech.

Právě v těchto dobách dostala železniční trať i své jméno „Posázavský Pacifik“.

Dolní úsek z Prahy z Prahy do Davle sleduje pravý břeh řeky Vltavy. Z Davle je pak trať vedena proti proudu řeky Sázavy. Za Davlí také začíná nejkrásnější úsek Posázavského Pacifiku do Jílového u Prahy, který byl zprovozněn 1.května 1900. Území, kterým je trať v tomto úseku vedena bylo pro stavbu dráhy velmi nepříznivé. Bylo zde nutno vybudovat velmi mnoho nákladných stavebních děl jako jsou vysoké náspy, hluboké skalní zářezy, opěrné zdi, tunely a nespočet vodních propustí. Mezi dvěma tunely byl u Jílového u Prahy vybudován v letech 1898-1899 jeden z našich nejvyšších kamenných železničních mostů dlouhý 109,33 m a vysoký 41,5 m.

V okolí tratě se nachází mnoho kulturních památek, včetně několika hradů (Zbořený Kostelec, Český Šternberk) a mnoho turistických tras jak pro pěší turistiku, tak pro výlety na kolech. Nejznámější z nich je Posázavská stezka (z Petrova u Prahy do Kamenného Přívozu).

zpracoval: Petr Pavlík, dozorčí ŽST Praha Braník; foto: Daniel Korol


Posázavský motoráček

Internetové stránky Posázavského motoráčku
(webmaster kácovského webu nezodpovídá za kvalitu a obsah stránek v odkazech)

Posázavský motoráček